Co to jest marketing afiliacyjny? Czy ma coś wspólnego z SEO?
Wśród sposobów na promocję firm na rynku e-commerce coraz większą popularność zdobywa marketing afiliacyjny. Między innymi dlatego, że po spełnieniu określonych warunków staje się on korzystny zarówno dla reklamodawcy, jak i osób polecających oraz samych klientów. Żeby jednak lepiej zrozumieć potencjał, jaki w nim drzemie, warto przedstawić kluczowe informacje na jego temat.
Czym jest marketing afiliacyjny? Z czego się składa?
Oczywiście najlepiej będzie zacząć o wyjaśnienia, co to jest marketing afiliacyjny (zwany również partnerskim). To metoda promocyjna polegająca na tym, że osoba (często jest to influencer) lub firma polega konkretne produkty bądź usługi. Wykorzystuje swoje kanały oraz wpływ na grupę odbiorców, by przedstawić im rozwiązania realizowane przez podmiot zewnętrzny. Wszystko to w zamian za opłatę lub udział w zyskach. W marketingu afiliacyjny biorą zatem udział trzy grupy:
- firma przygotowująca produkty bądź usługi,
- osoba lub firma polecająca,
- potencjalni klienci.
Oczywiście każda z nich ma inne interesy, co jednak nie oznacza, że skutecznie poprowadzona reklama nie okaże się korzystna dla wszystkich. Producent ma okazję do wypromowania swojej oferty, polecający mogą liczyć na dodatkowy zarobek, a odbiorcy na produkty lub usługi, których nie muszą szukać na własną rękę.
Marketing afiliacyjny – pozostałe korzyści reklamodawcy
Choć wspomnieliśmy już, że skuteczna afiliacja to dla firmy szansa na udaną promocję, warto dokładniej wyjaśnić, co jesteś w stanie zyskać, jeśli zdecydujesz się na tego typu techniki marketingowe. Być może zachęci Cię to do ich realizacji.
- Wspomnieć trzeba przede wszystkim o wzroście sprzedaży. O tym, jak duży się on okaże, decyduje metoda realizacji reklamy, a także wpływ osoby lub podmiotu polecającego na grupę docelową. Między innymi właśnie dlatego tak wiele firm decyduje się na influencerów.
- Program partnerski to świetny sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki i budowę pozytywnego wizerunku. Ponownie dużo zależy od tego, z kim zdecydujesz się na współpracę. Istnieje tu kilka zagrożeń związanych z tym, że marketing przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego. Szczególnie wówczas, gdy podpiszesz umowę z osobą wzbudzającą skrajne emocje.
- Nie należy zapominać również o tym, że omawiana technika pozwala zwiększyć ruch na firmowej stronie internetowej. Dzięki afiliacji jesteś w stanie dotrzeć do sporej grupy odbiorców, którzy w końcu trafią na Twoją witrynę.
Jakie są przykłady kampanii afiliacyjnych? Duże marki stawiają w głównej mierze na osoby wpływowe, które w ramach współpracy mogą wykorzystać profile na portalach społecznościowych, a także kanały w takich serwisach jak YouTube oraz Twitch. W przypadku sporej publiki przygotowane posty, zdjęcia i filmy będą miały naprawdę szeroki zasięg.
Stawki influencerów często są wysokie, dlatego warto wskazać również inne rodzaje działań afiliacyjnych. Mowa tutaj między innymi o wpisach blogowych, tekstach rankingowych, czy też banerach reklamowych.
Czy marketing afiliacyjny ma wpływ na SEO?
Na koniec wypadałoby wyjaśnić, że zaprezentowane techniki promocyjne nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google. Nie zawierają one bowiem typowych działań SEO, nastawionych na przykład na użycie konkretnych słów kluczowych.
Możemy jednak mówić o wpływie pośrednim. Program afiliacyjny zwiększa bowiem zasięg oddziaływania marki, generuje ruch na stronie, a także przyczynia się do tego, że więcej osób dowiaduje się o istnieniu firmy oraz oferowanych przez nią produktach bądź usługach. Wszystko to może doprowadzić do poprawy rankingu witryny, a co za tym idzie, zdobycia lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak więc widać, marketing afiliacyjny przynosi wiele dobrego. Oczywiście pod warunkiem, że zostanie przeprowadzony w sposób prawidłowy. Żeby więc zwiększyć swoje szanse na tym polu, warto skorzystać z pomocy specjalistów od marketingu.